Mitä pitää tietää kun hankit laiturin
Meiltä Marinetek- ja Lip-Lap-laiturit sekä terassikokonaisuudet laadukkaasta ja monipuolisesta valikoimasta huolettomasti aina suunnittelusta alkaen. Kattaviin palveluihimme kuuluvat laiturin huolto, nosto ja lasku sekä tarvittaessa ruoppaus-, sukellus- sekä korjaustyöt. Räätälöimme mielellämme juuri sinulle sopivan palvelukokonaisuuden.
Ennen kuin päätät minkälaisen laiturin haluat, olisi hyvä selvittää seuraavat asiat
Mihin käyttätarkoitukseen laituri tulee?
Aiotko käyttää laituriasi auringon ottamiseen sekä uimiseen vai tuleeko uusi laiturisi kenties veneesi kotisatamaksi? Kotisatamalaiturin tulee olla jämäkkää tekoa, mutta myös useamman hengen oleskeluun tarkoitettujen laitureiden tulee olla järeämpiä.
Kevytrakenteiset laiturit ovat helppoja käsitellä ja tarvittaessa siirtää.
Minkälainen ympäristö laiturilla on?
Suomen ilmasto pakottaa miettimään myös laiturin talvikunnossapitoa. Suuret laiturit toteutamme aina niin, että ne voivat jäädä veteen tai jäähän talven yli. Ne ovatkin monesti tämän puolesta helppohoitoisempia, koska sinun ei tarvitse miettiä laiturin nostoajankohtaa.
Mitä massiivisempi ja järeämpi laituri on, sen paremmin se kestää jäätä ja talviolosuhteita. On myös hyvä muistaa, että jäätilanne vaihtelee Suomen vesistöissä vuosittain. Kaikkien eri laiturimallien kyky talvehtia riippuu myös hyvin paljon laiturin sijainnin olosuhteista eli tarkemmin sanottuna sijainnin veden virtaavuus, suojaisuus, pohjan laatu, veden syvyys, tuuliolosuhteet, vedenkorkeuden vaihtelut ja itse rannan asetelmat (kivinen vai hiekkainen, jyrkkä vai loiva jne.)
Kevyiden laitureiden suhteen talvisäilytys katsotaan aina tilannekohtaisesti. Joissakin suojaisissa sijainneissa laituri voidaan jättää talveksi jäähän, mutta jos jään tiedetään liikehtivän talven aikana, niin laituri tulee nostaa ylös.
Loivaan rantaan voidaan asentaa myös jalka- tai pylväslaituri. Päätyosan kokoon löytyy useita vaihtoehtoja. Käyntisiltoja voidaan asentaa useita peräjälkeen ja sekä käyntisiltoja että laituripäädyn korkeutta voidaan säätää vedenpinnankorkeuden mukaan. Jalka- ja pylväslaiturit tulee yleensä purkaa talveksi pois vedestä.
Kannen korkeus
Kannen korkeutta vedenpinnasta päättäessä on ensin hyvä tietää, mihin tarkoitukseen laituri tulee. Eri kansikorkeudet soveltuvat eri käyttötarkoituksiin. Tämän lisäksi kansikorkeus vaikuttaa ulkonäköön sekä kestävyyteen. Kansikorkeudella tarkoitetaan laiturin kansipinnan ja veden pinnan välistä matkaa. Matalat kansikorkeudet soveltuvat pääsääntöisesti hyvin uimakäyttöön. Veneen kylkikiinnitykseen sopiva kansikorkeus on yleensä yli 35 cm. Kansikorkeus tulee huomioida myös uimaporrasta valittaessa.
Kansikorkeudet vaihtelevat laiturityypistä riippuen. Pienimmissä muoviponttonilaitureissa se on n. 25-35 cm, isoissa putkiponttoni- ja betoniponttonilaitureissa n. 40-60 cm ja raskasponttonilaitureissa n. 50-65 cm. Jalka/pylvälaiturin korkeus säädetään haluttuun korkeuteen säätömekanismin avulla.
Kulku tai käyntisilta
Useimmat laiturit tarvitsevat käyntisillan, jotta rannalta pääsee laiturille. Käyntisiltoja on olemassa paljon erilaisia ja niitä voi räätälöidä oman makunsa mukaan lähes loputtomasti. Tärkeitä huomioitavia asioita käyntisilloista ovat
• pituus huomioiden vedenpinnan korkeuden vaihtelut
• kaiteen tarve
• käyntisillan malli
• käyntisillan materiaali
• kantavuusvaatimus
Ankkurointi
Kelluvan laiturin pitää paikallaan ketju-painoankkurointi tai putkiankkurointi. Rannan tyyppi ja pohjan ominaisuudet vaikuttavat lopputulokseen. Ankkuroinnissa ja asennuksissa toimimme aina apunasi.
Rantakiinnitys
Käyntisillan rannanpuoleinen kiinnitys tulee suunnitella hyvin. Kiinnitysvaihtoehtoja on monenlaisia. Tarpeen mukaan kohteissa voidaan käyttää rantakiinnitysrautoja tai maaperään kiinnitettävää puupalkkia. Järeimmissä ratkaisuissa tehdään valuja tai käytetään valmiita betonisia maatukia. Kiinnitysniveliin on useita vaihtoehtoja. Väärin suunnitellut kiinnitysratkaisut ovat useimmiten syynä laiturin tai käyntisiltojen rikkoutumiseen.
Materiaalit
Laiturin materiaaleissa käytetään pääsääntöisesti kahta eri perusmateriaalia: puuta ja terästä.
Rungon materiaali voi olla puusta, alumiinista tai sinkitystä teräksestä. Puun käyttöikä on muita materiaaleja lyhyempi, mutta elinikä voi olla jopa yli 15 vuotta.
Betoni- ja raskaslaitureiden ponttonit ovat raudoitettua teräsbetonia. Betonikuoren sisällä on kellutusaine ja puurakenne on painekyllästettyä mäntyä. Betonilaiturit on suunniteltu kestämään pitkiä aikoja.
Kannen materiaali on lähes aina puuta, mutta myös modernimpi versio muovikomposiitti on nykyään hyvä vaihtoehto. Kannen puu on yleensä painekyllästettyä mäntyä ts. kestopuuta. Painekyllästetty puu on ongelmajätettä, eikä sitä saa polttaa tai haudata siinä olevien haitallisten aineiden takia. Painekyllästettyä puuta voi huoltaa esim puuöljyllä. Öljyäminen estää tikkuuntumista sekä halkeilua ja helpottaa myös laiturin kannen puhtaanapitoa.
Ponttonilaitureiden muovikellukkeet ovat yleensä polyeteenimuovia joka on edullista, kierrätettävää ja myrkytöntä. Laitureiden ruuvit ja muut kiinnikeosat ovat yleensä kuumasinkittyä tai ruostumatonta terästä.
Lisävarusteet
Laitureihin löytyy paljon erilaisia lisätarvikkeita ja -varusteita. Saatat tarvita pelastus-, uima-, veneily tai huvitarvikkeita laituriisi riippuen laiturin käyttötarkoituksesta. Lisätarvikkeiden materiaalit vaihtelevat hyvin paljon valmistajan mukaan. Parhaimman käsityksen lisätarviketarpeistasi saat tutustumalla valikoimiin rauhassa tai ottamalla meihin yhteyttä.
Paljonko budjettisi on?
Laiturin valintaan vaikuttaa aina myös hinta. Laajasta valikoimastamme löydät kestäviä laitureita kaikista hintaluokista, joten parhaan avut saat soittamalla laituriasiantuntijallemme:
Mikko Vitikainen
p. 050 464 0060